#Főoldal# Ingyenes tanfolyam 6. rész

Ingyenes tanfolyam 6. rész{ - newsletter}

Az autós iskolában nem képeznek autószerelőket, mégis mindenki tudja, hogy időnként olajat kell cserélni. Vagy mégsem?

Tisztelt Cégvezető!

Szabó Ákos vagyok, az Ideart Informatikai Bt. tulajdonosa és csapatának szakmai vezetője. Üdvözlöm ingyenes e-mail tanfolyamunk 6. témakörében, amely az internetes oldalak és e-mailcímek üzemeltetésével foglalkozik 3-5 percben. Ha valami miatt lemaradt volna az előző 5 témakörről, a levél alján található linkeken elérheti.

6. A honlap üzemeltetése

6.1. Az internet működése

6.1.1 szerver és kliens a hálózaton kommunikálnak

A weblap megjelenítésében több számítógép is részt vesz:
ügyfélgép (kliens): amit Ön használ. Ezen működik az ügyfélprogram (kliensprogram), a böngésző, pl. Firefox.
kiszolgálók (szerver): amiket nem lát, mert távol vannak Öntől. Ezeken kiszolgáló (szerver) programok működnek.

Mi történik, ha megnéz egy honlapot? (A teljesség igénye nélkül)
• A szerverprogram folyamatosan kéréseket vár.
• A böngészőprogram a hálózaton keresztül küld egy kérést a szerveren működő szerverprogramnak.
• A szerverprogram megkeresi a szükséges adatokat, és visszaküldi a böngészőprogramnak.
• A böngészőprogram megjeleníti, végrehajtja, ami a válaszban volt.
• Voila: ott az internetoldal, lehet olvasni.

A dolog ennél persze lényegesen összetettebb.

6.1.2 az internetcímek (doménnevek) és kiválasztásuk

Az internetcímek kiválasztása fontos kérdés. Nézzük, hogy is működnek az internetcímek, mik a lehetőségek.

Az internetcímek 2 részből állnak: számítógépnév + domén név.
• számítógépnév: www
• doménnév: ideart.hu

A doménnevek alá-fölérendelt ágazati rendszert alkotnak. Pl. Magyarország doménneve a .hu, ezen belül cégünk doménneve az ideart. Ez alá újabb és újabb doménneveket lehet létrehozni, pl. iroda.tata.ideart.hu.

A doménnevek létrehozása az úgynevezett domén-regisztráció. A regisztráció két részből áll:
• technikai
• adminisztratív

A doménnevek használatáért külön erre a célra fenntartott szerverszámítógépek felelnek. A technikai regisztráció lényege, hogy a doménnév szerverszámítógépeket be kell állítani az adott név kezelésére.

Az adminisztratív feladat lényege, hogy egy országos doménnév nyilvántartásban tárolni kell a tulajdonos adatait.

A doménnév-regisztráció shoa nem örökre szól, mindig csak egy időszakra. Utána meg kell újítani a domén fenntartását. Akár végtelenszer is megújítható.

A regisztráció, a fenntartás, a megújítás, a technikai üzemeltetés mind csekély költségekkel járnak, melyeket valamilyen formában Önnek kell megfizetnie.

Milyen legyen a doménneve az internetoldalamnak?
• lehetőleg legyen rövid, max 4 szótagos, hogy könnyű legyen beírni.
• lehetőleg ne legyen benne ékezetes betű. Bár egy ideje az ékezetes betűk használata engedélyetett, de technikai okokból gyakran problematikus. Pl. egy angol ember hogyan írja le a számítógépén azt, hogy tükörfúró.hu ?

A cégünk nevét mindenképpen célszerű lefoglalni.

Lehet-e több domént is foglalni?

Természetesen lehet. Sőt, célszerű is. Ha cégünk neve nem árulja el a tevékenységünket, akkor érdemes egy „beszélő” nevet választani, pl.: szallitmanyozas.hu Ez a keresőoptimalizálás miatt lesz fontos.

6.2. a szerverüzemeltetés feltételei:

6.2.1 miért nem lehet otthon?

A szerverszámítógépnek folyamatosan működnie kell, hogy bármikor válaszolni tudjon. Ehhez folyamatos áramellátásra, porszűrt levegőre, állandó hőmérsékletre, és az otthoninál sokkal gyorsabb internetes kapcsolatra van szüksége. Ezért van egy szerverhotelbe zárva, ahol mindezt megkapja.

6.2.2 mi van az árban?

A honlapok üzemeltetése általában egy szolgáltatási csomag keretében történik. Ezek a csomagok többféle technikai és emberi szolgáltatást tartalmaznak. Ilyenek például, de nem kizárólagosan:

• honlapot működtető webszerver, adatbázis szerver, programfuttatási lehetőségek
• tárhely a honlapnak
• e-mail szerver, e-mail címek, postafiókok
• doménnevek technikai és adminisztratív fenntartása
• adatmentések

6.3. az email szolgáltatás

E-mailt mindenki használ. De hogy mi történik a háttérben, csak nagyon kevesen tudják.

Az e-mail szolgáltatás összetett, több technológia és számítógép vesz részt benne. Az alábbiakban igyekszünk ezt röviden bemutatni. Nézzük végig egy e-mail elküldésének történetét.

• Az e-mailt Ön megírja, megcímezi.
• Elküldi a levelezőprogramból, pl. az outlookból.
• A levél egy levélküldő kiszolgálóhoz (szervergép, SMTP) megy, pl. smtp.t-online.hu
• A levélküldő kiszolgáló sorba állítja a leveleket, és a megpróbálja továbbítani azokat.
• Ha a továbbítás nem sikerül, tovább áll sorban, egészen addig, amíg a továbbítás nem sikerül. Ez akár 1 hétig is eltarthat, de általában percek alatt végbemegy.
• A továbbításkor a levélküldő kiszolgáló felveszi a kapcsolatot azzal a kiszolgálóval, amely az e-mailcímet üzemelteti, pl. mail.ideart.hu.
• Ha a levelet fogadó kiszolgáló átveszi a levelet, akkor beteszi a postafiók „inbox” mappájába.
• Másnap a címzett levelezőprogramja (pl. thunderbird) felkapcsolódik a postafiókját üzemeltető szervergépre, és letölti onnan a leveleket (POP3, IMAP)

A folyamatban tehát legalább 4 számítógép vett részt. Jól látható, hogy a bejövő és a kimenő levélforgalom teljesen független egymástól.

6.3.1 A levelező protokollok: előnyök, hátrányok

A levelezőprogramok szabványos nyelveken „beszélnek” a levelezőszerverekkel. Nézzük, melyik mire jó, melyiknek mi az előnye?

SMTP: a levelek küldéséért felelős protokoll. Webes felületnél ezzel nem találkzhatunk, de a hagyományos levelezőprogramok működéséhez ezeket be kell állítani. Szerver internetcíme, felhasználónév, jelszó, stb. Ez tehát feltétlenül szükséges.
POP3: a postafiókban lévő levelek letöltésének egyik protokollja. Előnye, hogy egyszerű, és a szerveren kis tárhelyet foglal. Hátránya, hogy nem lehet a szerveren lévő egyéni mappákat látni, létrehozni, törölni. A kimenő keveleket a saját gépen tárolja. Ha egy postafiókot több gépről is használ, akkor nem ajánlott. Inkább otthoni
IMAP: a postafiókban lévő levelek letöltésének másik protokollja. Előnye, hogy a szerveren lévő mapparendszer teljesen használható, így a spam mappa is elérhető. A levelek alapvetően inkább a szerveren gyűlnek, ezért ha több gépről nézi ugyanazt a postafiókot, akkor ez ajánlott. Hátránya, hogy nagyobb tárhelyfoglaltságot eredményez, hacsak időnként le nem húzzuk a szerverről a leveleinket. Utazó munkatársnál – ha nincs állandóan on-line – akkor nem ajánljuk. Viszont céges használatra sokkal kezesebb, mint a pop3.

6.3.2 Milyen levelezőprogramot használjak?

Elvileg bármely e-mail kliens tudja az alapfunkciókat. Outlook, outlook express, thunderbird.

Tapasztalataink alapján mi a Mozilla Thunderbirdöt ajánljuk, mely ingyenesen használható, és letölthető.

Ha valaki webes levelezőfelületet szokott meg (pl. gmail, freemail), akkor nincs szüksége a fenti programokra. Ha a szolgáltató kínál webes levelezőfelületet, akkor egy böngészőprogrammal elérheti ezt a felületet.

6.3.3 reklámszemét szűrése

A reklámszemét (spam) szűrése minden szolgáltatnak törvényi kötelezettsége. A hazai internet adatforgalmának ~70%-át a reklámszemét adja!

A spamszűrés alapvetően kétféle technikával szokásos:
• fekete-listás szűrés
• tartalom elemzés
A fekete listás szűrésnél nem a feladó e-mailcíme, hanem egy levélküldő szerver címe kerül feketelistára. Ha egy szervergép felkerül egy feketelistára, akkor a tőle jövő leveleket szinte semmilyen szolgáltató nem veszi át. Az ilyen spam-ek fel sem tűnnek, mert „bontatlanul” mennek a szemétbe.

A tartalomelemzésen alapuló szűrés már sokkal bonyolultabb. Egy program a szövegjellemzők alapján pontoz. Ha a pontszám elér egy határt, akkor azt a levélkiszolgáló nem a bejövő levelek mappájába teszi, hanem a spam mappába.

Néha előfordul, hogy egy ártatlan levél is belekerül a spam mappába, ezért időnként érdemes belenézni.

6.3.4 Milyen e-mailcímet válasszak?

Példaként 5 különböző e-mailcímet mutatunk. Ön mire gondol, ha ezeket a címeket látja?

• jozsef72@gmail.com
• jozsi@t-online.hu
• jozsef@proton.hu
• kiss.jozsef@proton.hu
• jozsef.kiss@proton.hu

Az 1. címből következik, hogy az illetőnek nincs saját doménje. Figyelembe véve ennek a csekély költségét, könnyen arra a következtetésre juthatunk, hogy egy egészen kicsi mikrovállalkozással, netán egyéni vállalkozóval van dolgunk. Igen vicces látvány, amikor sokmilliós kamionok oldalán freemailes címeket látunk.

A 2. esetnél hasonló dolgokra asszociálhatunk. Mindenesetre saját doménért még mindig nem fizet az illető cég. Miért is reklámozza a saját szolgáltatóját? Miért nem saját magát? Furcsa.

A 3. esetben már egy kb. 10 fős cég képe lebeg a szemünk előtt. Nincs több József ennél a cégnél, tehát nem egy mamutvállalatról van szó.

A 4. esetben akaratlanul feltételezzük, hogy egy olyan céggel állunk szemben, ahol legalább 2 József dolgozik. Ebből következően inkább közepes, vagy nagyvállalatról van szó.

Az 5. eset pedig azt sugallja, hogy állandó külföldi partnerekkel levelez ez a Kiss József. Ha pedig a külföldieknek jó egy magyar cég, akkor nem lehet olyan rossz.

Elolvasás után

  • e-mailen vagy telefonon felteheti kérdéseit,
  • on-line teszten ellenőrizheti tudását,
  • személyes és ingyenes találkozót kérhet, ahol közösen értékeljük jelenlegi honlapját.

Tesztelje megszerzett tudását!

További információkért kattintson ide!

A következő témakörből 1 hét múlva: 

  • Közelebb kerülhet ahhoz, hogy megértesse magát egy programozóval.
  • Bepillantást nyerhet a weboldalak programozási titkaiba.
  • Segítséget kap ahhoz, hogy dönteni tudjon a honlapjának programozásával kapcsolatban.

Az összes témakör:

1. A cég weblapja és marketing-stratégiája – mit várhatunk a weblapunktól?
2. Látogatói szokások megismerése – kihez szól?
3. Ergonómia – hogy kézre álljon
4. A tartalom kialakítása, szövegírás
5. Az arculattervezés - tulajdonos szemmel
6. A honlap üzemeltetése - ár/érték (ITT TART A TANFOLYAM)
7. A programozás - hogy ne verjenek át
8. Keresőoptimalizálás
9. Hogyan spóroljunk?
10. Zárszó és értékelés

#Létrehozva: #06/02/2013 22:16

#Arculat választás#

izmus | turbó | arborétum

{Telefon}

(+36 34) 480 880

{Search}

{OK}

E-névjegyünk

Az oldal 37 ms alatt készült el. Felhasználó: vendég