Ingyenes tanfolyam 5. rész - hírlevélEgy cég weblapjának legkevésbé látogatott oldala a céget bemutató oldal.Tisztelt Cégvezető!Szabó Ákos vagyok, az Ideart Informatikai Bt. tulajdonosa és csapatának szakmai vezetője. Üdvözlöm ingyenes e-mail tanfolyamunk 5. témakörében, amely az internetes oldalak arculatával foglalkozik 3-5 percben. Ha valami miatt lemaradt volna az előző 4 témakörről, a levél alján található linkeken elérheti.5. Az arculattervezésNem a ruha teszi az embert. Mégsem megyünk első tárgyalásra mackónadrágban.
A mikro- és kisvállalkozások vezetői sokszor ?nem hisznek? az arculat fontosságában. Láttak már csirkefogó cégeket profi arculattal. ?Eddig is ment a cég, pedig még egy logója sem volt.? Csak legyintenek, ha arculattervezésről van szó. Felesleges rongyrázásnak tartják. Ebben a fejezetben az arculattal kapcsolatos tévhiteket szeretnénk eloszlatni. 5.1. Tudatos és tudattalan kommunikációA kommunikáció a cég és a vevő / ügyfél között két szinten zajlik:? tudatosan ? ?tudat alatt? A tudatos szinten erről van szó:
A tudattalan szinten erről van szó:
Ez a személy sportos, dinamikus öltönyben vagy kopott mackónadrágban várja ügyfeleit? A tapasztalat az, hogy az üzleti életben a tudatos szempontok mellett meglepően nagy a szerepe a tudattalan, érzelmi tényezőknek. Gondoljunk a kézfogás pillanatára. A vevő/ügyfél szempontjából fontos, hogy mindkét szinten pozitívan értékelje a céget. Sőt, a tudattalan kommunikációs hatások időben megelőzik a tudatos hatásokat. Ön szeretné a tudattalan hatásokban rejlő lehetőségeket kihasználni? Vagy lemond erről a fegyverről? 5.2. Tudatos hatás a tudattalanraFordítsuk meg a helyzetet. Legyen Ön a vevő. Tegyünk egy próbát! Vásárolnia kell egy 3.000.000 Ft árú gépet, amire 3 év garancia van.
Amelyik megbízhatóbb? Tegyük fel, hogy a fenti adatok nem állnak rendelkezésére egyik cégről sem. Miből ítélné meg a céget? Személyesen felkeresné őket? Mi lenne, ha nem lenne lehetősége a döntés előtt személyesen befáradni a céghez? Megpillantunk egy cégtáblát, ránézünk egy autóreklámra, kézbe veszünk egy névjegykártyát. Ekkor az arculat fog ránk első benyomást gyakorolni. Pozitív vagy negatív értelemben. Tehát: arculat = tudat alatti kommunikáció személytelen helyzetekben. 5.3. Arculati üzenetekMilyen üzeneteket képes átadni az arculat? Milyen befolyásoló hatása van?? nagyságot sugárzó arculat-> standardizáltság -> kiszámítható működés-> minőségbiztosítás -> minőség ? kicsiséget sugárzó arculat -> személyesség -> megértés -> lehet alkudni. ? nagy múltat sugárzó arculat -> hosszú távú jelenlét -> megbízhatóság -> nem csapnak be. ? fiatalos arculat -> dinamizmus -> megoldás-orientáltság -> gyors ügyintézés ? eleganciát sugárzó arculat -> gazdagság -> nagy forgalom -> hozzáértés -> nem hibáznak. ? személyességet sugárzó arculat -> személyesség -> megértik a problémámat -> számíthatok rájuk ? szakmaiságot sugárzó arculat -> nagy szaktudás -> magas minőség ? nagyságot sugárzó arculat-> standardizáltság -> merevség-> személytelenség -> egyedi igényeket nem tolerálják. ? kicsiséget sugárzó arculat -> bizonytalan jövőkép -> hosszú távon kiszámíthatatlanság ? nagy múltat sugárzó arculat -> hosszú távú jelenlét -> piacvezető-> nem fontos minden egyes ügyfél -> nem ügyfélorientált. ? eleganciát sugárzó arculat -> gazdagság -> magasabb árszint -> túl drágák. ? fiatalos arculat -> kisebb szakmai tapasztalat -> több hibalehetőség -> rosszabb minőség ? személyességet sugárzó arculat -> érzelmek -> megpróbálnak befolyásolni ? szakmaiságot sugárzó arculat -> nem értek hozzá -> ?megvezetnek? 5.4. Nemcsak ízlés kérdéseLátható, hogy a cég erősségeit kitűnően hangsúlyozhatja, gyengeségeit kompenzálhatja a tudatosan megtervezett arculat. Hogy a fenti üzeneteket milyen módon lehet átültetni formákba, színekbe, betűtípusokba, az a grafikus szakember feladata. Hiába az amatőr jó szándéka, ha az arculat végül ellentétes hatást ér el.Ha a cégvezető eljut odáig, hogy szüksége van arculattervezésre, akkor gyakran esik abba a hibába, hogy szubjektív ízlése mellett nem hajlandó szakmai érveket is figyelembe venni. Úgy érzi, mintha az arculatot neki személyesen kellene viselnie. A jó arculat szempontjai: ? Azonosul vele a cég vezetése ? magáénak érzi, büszke rá. ? A marketing-stratégiát támogatja ? szem előtt tartja, hogy ki a célközönség, mi az üzenet. ? Az alkalmazott grafika szakmai szempontjainak megfelel: pl. kicsiben és nagyban, fekete-fehérben és színesben, papíron és képernyőn egyaránt ?működik?. 5.5. A cég alaparculataA cég alaparculata legalább egy emblémából/logóból, állandóan használt betűtípusokból, pontosan meghatározott színekből (PANTONE, RGB, CMYK, stb.) áll.Mivel cégenként más-más cél- és szempontrendszernek kell megfelelnie, így nem lehet ?katalógusból? előre választani egy arculatot. Aki ezt ígéri, az kontár. A professzionális arculat teljesen testre szabott. Ezért az arculattervezés hosszú folyamat, akár heteket is igénybe vehet. Jobb erre felkészülni. A tervezés folyamán a tervezőgrafikus, a marketinges, a tulajdonos együtt gondolkodnak. A minimum 3-4 prezentáció folyamán rengeteg ötletet készít és mutat meg a grafikus. A látottakat megbeszélik, és a további tervezésnél figyelembe veszik az Ön véleményét, kéréseit, szempontjait. A döntés mindig az Öné, a szakemberek feladata, hogy a szakmai minőséget biztosítsák. Ideális esetben az elkészült arculat elemeit és a felhasználás szabályait egy arculati kézikönyvben is rögzítik. Az arculatra kevesebbet szánó cégek ezt szokták kihagyni. Így azonban az arculat tulajdonosa nehezebben adja át az arculattal kapcsolatos információkat egy nyomdának vagy dekor-műhelynek. 5.6. A webdesignA webdesign már egy speciális alkalmazása az egyébként meglévő alap-arculatnak. Ez persze csak akkor igaz, ha van alaparculat. Professzionális alap-arculatból könnyű jó webarculatot tervezni, mert az alap-arculat meghatároz egy stílust. Ha nincs alap-arculat, vagy rossz az alap-arculat, a webdesign kialakítása sokkal nehezebb.A weboldal arculattervezése az alkalmazott grafikán belül is egy speciális részterület, amely sokban különbözik a nyomdai termékek tervezésétől. 5.6.1 A webdesign sajátos jellemzői? Hordozója a képernyő: képernyőből több méret és felbontás létezik. Így a weboldal más méretarányban látszódhat a különböző monitorokon. Ráadásul a monitorok picit máshogyan mutatják a színeket, így ugyanaz a szín máshogy látszik minden monitoron. Ami jól néz ki papíron, nem biztos, hogy képernyőn is jól nézne ki.? Lehetséges az utólagos korrekció, javítás, mert nincs kinyomtatva az oldalrendszer. Ma már természetes, hogy Ön módosíthatja saját oldalának tartalmát. Nem lehet előre tudni, hogy milyen és mennyi lesz ez a tartalom. A tervezőnek erre előre gondolnia kell. ? Alkalmazkodás a technikához: az arculat egy ?héj? a programok által biztosított ?vázszerkezeten?. ? Állandóság helyett változás: animációk, videók, automatikus vagy interaktívan változó arculati elemek, tartalmak megjeleníthetők egy területen. Így az oldal egy részterülete is változhat, frissülhet, vagy időben eltolva jelenhet meg több információ ugyanott.
|
Egyedileg tervezett webarculat | Letöltött sablon webarculat | |
Előnyök | 1. Jobban illik a marketinghez, pl. erősebben fókuszál egy célcsoportra. 2. Szerves egységben van az alap-arculattal. 3. Egyedi, jobban emlékeznek rá. 4. Könnyebb módosítani, mert az ún. forrásfájlok is megvannak. |
1. Olcsóbb. 2. Előre látható, hogy milyen lesz. 3. Gyorsabban elkészül |
Hátrányok | 5. Drágább. 6. Több idő kell az elkészítéséhez. |
4. Gyenge vagy ellentétes marketing hatás: pl. mindenkihez szólni akar, de senkihez sem szól igazán. 5. Más cég honlapjára hasonlíthat. 6. Nem kapcsolódik az alap-arculathoz. 7. Nehezebb módosítani. |
Létrehozva: 2013. 01. 30. 07:52