#Főoldal# Ingyenes tanfolyam 5. rész

Ingyenes tanfolyam 5. rész{ - newsletter}

Egy cég weblapjának legkevésbé látogatott oldala a céget bemutató oldal.

Tisztelt Cégvezető!

Szabó Ákos vagyok, az Ideart Informatikai Bt. tulajdonosa és csapatának szakmai vezetője. Üdvözlöm ingyenes e-mail tanfolyamunk 5. témakörében, amely az internetes oldalak arculatával foglalkozik 3-5 percben. Ha valami miatt lemaradt volna az előző 4 témakörről, a levél alján található linkeken elérheti.

5. Az arculattervezés

Nem a ruha teszi az embert. Mégsem megyünk első tárgyalásra mackónadrágban.

A mikro- és kisvállalkozások vezetői sokszor „nem hisznek” az arculat fontosságában. Láttak már csirkefogó cégeket profi arculattal. „Eddig is ment a cég, pedig még egy logója sem volt.” Csak legyintenek, ha arculattervezésről van szó. Felesleges rongyrázásnak tartják. Ebben a fejezetben az arculattal kapcsolatos tévhiteket szeretnénk eloszlatni.

5.1. Tudatos és tudattalan kommunikáció

A kommunikáció a cég és a vevő / ügyfél között két szinten zajlik:
• tudatosan
• „tudat alatt”

A tudatos szinten erről van szó:
  • érvek,
  • ellenérvek,
  • választások,
  • költség,
  • megtérülés,
  • határidők,
  • jogi garanciák,
  • szerződéses feltételek,
  • statisztikák,
  • elemzések.
Vagyis mindaz, ami érthető.

A tudattalan szinten erről van szó:
  • bizalom,
  • bizonytalanság,
  • kiszámíthatóság,
  • segítőkészség,
  • egymásrautaltság,
  • korrektség.
Vagyis mindaz, ami inkább „érezhető”, mint érthető. Ezek a fogalmak általában az emberek közötti kapcsolatokhoz kötődnek. Ha azt mondjuk: a cég segítőkész, akkor személyes tulajdonságokkal látjuk el, „személyként” gondolunk a cégre.

Ez a személy sportos, dinamikus öltönyben vagy kopott mackónadrágban várja ügyfeleit?

A tapasztalat az, hogy az üzleti életben a tudatos szempontok mellett meglepően nagy a szerepe a tudattalan, érzelmi tényezőknek. Gondoljunk a kézfogás pillanatára. A vevő/ügyfél szempontjából fontos, hogy mindkét szinten pozitívan értékelje a céget.

Sőt, a tudattalan kommunikációs hatások időben megelőzik a tudatos hatásokat.

Ön szeretné a tudattalan hatásokban rejlő lehetőségeket kihasználni? Vagy lemond erről a fegyverről?

5.2. Tudatos hatás a tudattalanra

Fordítsuk meg a helyzetet. Legyen Ön a vevő. Tegyünk egy próbát! Vásárolnia kell egy 3.000.000 Ft árú gépet, amire 3 év garancia van.
  • „A” cég: 22 éve a piacon van, országos üzlethálózattal rendelkezik, 124 különböző képzettségű munkatársa van, árbevétele 400 millió, ügyfeleinek száma 1000 fölött van, köztük nagy márkák.
  • „B” cég: Fél éve van a piacon, egy üzlete van, amit bérel. Árbevétel adatot még nem tud felmutatni. 2 ember végez minden munkát. Kevés referenciája van, jellemzően ismerősei közül.
Tegyük fel, hogy minden feltételben pontosan ugyanazt az ajánlatot kapja. Melyik cégtől szerezné be a gépet?

Amelyik megbízhatóbb?

Tegyük fel, hogy a fenti adatok nem állnak rendelkezésére egyik cégről sem. Miből ítélné meg a céget?

Személyesen felkeresné őket?

Mi lenne, ha nem lenne lehetősége a döntés előtt személyesen befáradni a céghez?

Megpillantunk egy cégtáblát, ránézünk egy autóreklámra, kézbe veszünk egy névjegykártyát. Ekkor az arculat fog ránk első benyomást gyakorolni. Pozitív vagy negatív értelemben.

Tehát: arculat = tudat alatti kommunikáció személytelen helyzetekben.

5.3. Arculati üzenetek

Milyen üzeneteket képes átadni az arculat? Milyen befolyásoló hatása van?

• nagyságot sugárzó arculat-> standardizáltság -> kiszámítható működés-> minőségbiztosítás -> minőség
• kicsiséget sugárzó arculat -> személyesség -> megértés -> lehet alkudni.
• nagy múltat sugárzó arculat -> hosszú távú jelenlét -> megbízhatóság -> nem csapnak be.
• fiatalos arculat -> dinamizmus -> megoldás-orientáltság -> gyors ügyintézés
• eleganciát sugárzó arculat -> gazdagság -> nagy forgalom -> hozzáértés -> nem hibáznak.
• személyességet sugárzó arculat -> személyesség -> megértik a problémámat -> számíthatok rájuk
• szakmaiságot sugárzó arculat -> nagy szaktudás -> magas minőség

• nagyságot sugárzó arculat-> standardizáltság -> merevség-> személytelenség -> egyedi igényeket nem tolerálják.
• kicsiséget sugárzó arculat -> bizonytalan jövőkép -> hosszú távon kiszámíthatatlanság
• nagy múltat sugárzó arculat -> hosszú távú jelenlét -> piacvezető-> nem fontos minden egyes ügyfél -> nem ügyfélorientált.
• eleganciát sugárzó arculat -> gazdagság -> magasabb árszint -> túl drágák.
• fiatalos arculat -> kisebb szakmai tapasztalat -> több hibalehetőség -> rosszabb minőség
• személyességet sugárzó arculat -> érzelmek -> megpróbálnak befolyásolni
• szakmaiságot sugárzó arculat -> nem értek hozzá -> „megvezetnek”

5.4. Nemcsak ízlés kérdése

Látható, hogy a cég erősségeit kitűnően hangsúlyozhatja, gyengeségeit kompenzálhatja a tudatosan megtervezett arculat. Hogy a fenti üzeneteket milyen módon lehet átültetni formákba, színekbe, betűtípusokba, az a grafikus szakember feladata. Hiába az amatőr jó szándéka, ha az arculat végül ellentétes hatást ér el.

Ha a cégvezető eljut odáig, hogy szüksége van arculattervezésre, akkor gyakran esik abba a hibába, hogy szubjektív ízlése mellett nem hajlandó szakmai érveket is figyelembe venni. Úgy érzi, mintha az arculatot neki személyesen kellene viselnie.

A jó arculat szempontjai:
• Azonosul vele a cég vezetése – magáénak érzi, büszke rá.
• A marketing-stratégiát támogatja – szem előtt tartja, hogy ki a célközönség, mi az üzenet.
• Az alkalmazott grafika szakmai szempontjainak megfelel: pl. kicsiben és nagyban, fekete-fehérben és színesben, papíron és képernyőn egyaránt „működik”.

5.5. A cég alaparculata

A cég alaparculata legalább egy emblémából/logóból, állandóan használt betűtípusokból, pontosan meghatározott színekből (PANTONE, RGB, CMYK, stb.) áll.

Mivel cégenként más-más cél- és szempontrendszernek kell megfelelnie, így nem lehet „katalógusból” előre választani egy arculatot. Aki ezt ígéri, az kontár.

A professzionális arculat teljesen testre szabott.

Ezért az arculattervezés hosszú folyamat, akár heteket is igénybe vehet. Jobb erre felkészülni. A tervezés folyamán a tervezőgrafikus, a marketinges, a tulajdonos együtt gondolkodnak. A minimum 3-4 prezentáció folyamán rengeteg ötletet készít és mutat meg a grafikus. A látottakat megbeszélik, és a további tervezésnél figyelembe veszik az Ön véleményét, kéréseit, szempontjait. A döntés mindig az Öné, a szakemberek feladata, hogy a szakmai minőséget biztosítsák.

Ideális esetben az elkészült arculat elemeit és a felhasználás szabályait egy arculati kézikönyvben is rögzítik. Az arculatra kevesebbet szánó cégek ezt szokták kihagyni. Így azonban az arculat tulajdonosa nehezebben adja át az arculattal kapcsolatos információkat egy nyomdának vagy dekor-műhelynek.

5.6. A webdesign

A webdesign már egy speciális alkalmazása az egyébként meglévő alap-arculatnak. Ez persze csak akkor igaz, ha van alaparculat. Professzionális alap-arculatból könnyű jó webarculatot tervezni, mert az alap-arculat meghatároz egy stílust. Ha nincs alap-arculat, vagy rossz az alap-arculat, a webdesign kialakítása sokkal nehezebb.

A weboldal arculattervezése az alkalmazott grafikán belül is egy speciális részterület, amely sokban különbözik a nyomdai termékek tervezésétől.

5.6.1 A webdesign sajátos jellemzői

Hordozója a képernyő: képernyőből több méret és felbontás létezik. Így a weboldal más méretarányban látszódhat a különböző monitorokon. Ráadásul a monitorok picit máshogyan mutatják a színeket, így ugyanaz a szín máshogy látszik minden monitoron. Ami jól néz ki papíron, nem biztos, hogy képernyőn is jól nézne ki.
Lehetséges az utólagos korrekció, javítás, mert nincs kinyomtatva az oldalrendszer. Ma már természetes, hogy Ön módosíthatja saját oldalának tartalmát. Nem lehet előre tudni, hogy milyen és mennyi lesz ez a tartalom. A tervezőnek erre előre gondolnia kell.
Alkalmazkodás a technikához: az arculat egy „héj” a programok által biztosított „vázszerkezeten”.
Állandóság helyett változás: animációk, videók, automatikus vagy interaktívan változó arculati elemek, tartalmak megjeleníthetők egy területen. Így az oldal egy részterülete is változhat, frissülhet, vagy időben eltolva jelenhet meg több információ ugyanott.


5.6.2 Saját vagy sablon?

Idegen tollakkal akar ékeskedni?

Sok internet-oldalakat készítő vállalkozás használ más cégek által készített arculati sablonokat. Ezeket ingyenesen vagy olcsón letöltik az internetről. Természetesen nem ingyen adják tovább, pedig ezek eredetileg non-profit céllal készülnek. Egyes cégek kifejezetten erényként állítják be, hogy milyen nagy sablonválasztékkal rendelkeznek.

Más cégek a rögösebb utat választják: minden ügyfelüknek egyedi, testre szabott arculattervet készítenek, rengeteg egyeztetéssel, sok ötlettel és nagy szaktudással. Az alábbi táblázatban a két megközelítést hasonlítjuk össze:

Egyedileg tervezett webarculat Letöltött sablon webarculat
Előnyök 1. Jobban illik a marketinghez, pl. erősebben fókuszál egy célcsoportra.
2. Szerves egységben van az alap-arculattal.
3. Egyedi, jobban emlékeznek rá.
4. Könnyebb módosítani, mert az ún. forrásfájlok is megvannak.
1. Olcsóbb.
2. Előre látható, hogy milyen lesz.
3. Gyorsabban elkészül
Hátrányok 5. Drágább.
6. Több idő kell az elkészítéséhez.
4. Gyenge vagy ellentétes marketing hatás: pl. mindenkihez szólni akar, de senkihez sem szól igazán.
5. Más cég honlapjára hasonlíthat.
6. Nem kapcsolódik az alap-arculathoz.
7. Nehezebb módosítani.

Ha Ön még mindig nem hisz az arculat erejében, nyilván a sablon arculatot választja, mondván: „nézzen ki valahogy, a többi nem fontos”.

Ha szeretné a cégarculatból a maximumot kihozni, akkor természetesen szüksége van egyéni weboldal-arculatra.

5.6.3 Milyen legyen?

Bizonyára látott már olyan weblapot, ami valamiért tetszett Önnek, és amit „elfogadna” sajátjaként is. Vajon mi tetszett ebből a honlapból? És vajon az Ön cégének is megfelelő lenne egy olyan?

Ha a versenytársai holnapját szeretné lemásolni, akkor nagy eséllyel nem lő mellé, de kapufát rúg. A cél pontosan a versenytársak megelőzése, nem pedig a hozzájuk való hasonulás.

Ha tetszik Önnek egy honlap, bátran mutassa meg egy webdesignban is járatos grafikus szakembernek, és beszélgessenek róla! Ő segít kideríteni, hogy mi fogta meg Önt, és annak szem előtt tartásával tud olyan arculatot készíteni, ami mégis teljesen új lesz, más lesz.

5.6.4 Világos vagy sötét?

Weboldal aculattervezésekor az egyik alapkérdés: inkább a világos vagy inkább a sötét színek domináljanak-e. Nézzük, melyik mire jó:

Világos dominanciához illő témák - a józan ész birodalma, pl.:
• műszaki termékek
• mérnöki szolgáltatások
• pénzügyi szolgáltatások

Sötét dominanciához illő témák – az érzések, intuíciók birodalma, pl.:
• művészeti oldalak: festő, grafikus, belsőépítész, zenész
• misztikus témák
• fényűzés, ékszerek, luxus
• szerencsejátékok

5.6.5 Grafikák vagy fotók?

A másik alapkérdés, hogy inkább grafikák, vagy fotók uralják-e az arculatot.

A digitális fényképezők elterjedése előtt a grafikák uralták az internetet. A fotók – ha voltak is, nem voltak túl jó minőségűek. Ha jó minőségűek voltak, a lassú internetkapcsolaton keresztül nehezen töltődtek le. Napjainkra mindez megváltozott. A profi grafikák háttérbe szorultak, és a profi fotók előtérbe kerültek.

A fotós arculat előnyei/hátrányai:
• A fotók a semmitmondó grafikát is fel tudják dobni.
• Túlságosan függ az összbenyomás a fotótól. Képcsere esetén teljesen megváltozik az összhatás.
• Manapság divatos a fotóra épülő arculat, így könnyen sablonos lehet.
• Csak az igazán profi fotó váltja ki a tervezett hatást.

A fotókkal szemben általában támasztott elvárások:
• Színei legyenek élénkek.
• Színei passzoljanak a többi arculati elemhez.
• Legyen éles a kép.
• Legyen tökéletes a kompozíció és képkivágás.

Mikor használjunk sok fotót az arculatban?
• Ha a témához, a céghez kapcsolódóan látványos fotókat tudunk készíteni / készíttetni.
• Ha szellemes indirekt illusztrációkat tudunk készíteni.

A grafikus arculat előnyei/hátrányai:
• Erős, jól felismerhető és megjegyezhető stílust teremt.
• Jobban kapcsolódhat a cég alap-arculatához, visszaköszönhetnek az alap arculat egyes részletei.
• Ha a témához nem lehet jó fotót készíteni, jó grafikát mindenképpen lehet.
• A grafikák színvilágában nagyobb a szabadságunk. Ha egy fotót átszínezünk, könnyen élvezhetetlenné válik.
• Nehezebb „trendit” készíteni belőle.
• Általában több munkát igényel.

A grafikával szemben támasztott elvárások
• Legyen egyedi.
• Segítse a tartalom befogadását, ne harsogja túl azt.
• Kapcsolódjon a szövegek logikai elrendezéséhez, pl. a címsorok stílusa.
• Több képernyőfelbontáson is érvényes legyen.

Mikor uralkodjanak a grafikák az arculatban?
• Ha fontos, hogy az alap arculathoz erősen kapcsolódjanak a webarculat elemei.
• Ha bizonyos színek használata kötelező vagy erősen meghatározott.

A valóságban a fotós és a grafikus irányzat mindig keveredik valamilyen arányban. A kérdés, hogy mi legyen hangsúlyosabb.

5.6.6 Animációkról arculati szempontból

Az animációk az arculat részét is képezhetik. Megjeleníthetnek fotókat, szavakat, grafikákat egyaránt. Lényegében egy új „dimenzióval”, az időbeliséggel bővítik a webdesign háromdimenziós terét. Fontos, hogy a mozgások sebessége, gyorsulása, lassulása erősen befolyásolja a látogató hangulatát. A mozgás elterelheti a figyelmét a lényegről, de az animációk meglepően is hathatnak.

Amint korábban említettem, a túl hosszú animációkat nem várja meg a látogató.

Elolvasás után

  • e-mailen vagy telefonon felteheti kérdéseit,
  • on-line teszten ellenőrizheti tudását,
  • személyes és ingyenes találkozót kérhet, ahol közösen értékeljük jelenlegi honlapját.

Tesztelje megszerzett tudását!

###LINK###

A következő témakörből 1 hét múlva: 

  • Az internetcímekkel kapcsolatban kap hasznos tanácsokat.
  • Tanácsot kap e-mail címének kiválasztásában.
  • Betekintést kap az e-mail rendszerek kulisszatitkaiba.
  • A honlap üzemeltetésének megértéshez kap segítséget.
  • Megértheti, hogy miből állnak össze az üzemeltetés költségei.
  • Megtudhatja, hogyan hasonlítsa össze a szolgáltatók ár/érték arányát.

Az összes témakör:

1. A cég weblapja és marketing-stratégiája – mit várhatunk a weblapunktól?
2. Látogatói szokások megismerése – kihez szól?
3. Ergonómia – hogy kézre álljon
4. A tartalom kialakítása, szövegírás
5. Az arculattervezés - tulajdonos szemmel (ITT TART A TANFOLYAM)
6. A honlap üzemeltetése - ár/érték
7. A programozás - hogy ne verjenek át
8. Keresőoptimalizálás
9. Hogyan spóroljunk?
10. Zárszó és értékelés

#Létrehozva: #30/01/2013 07:52

#Arculat választás#

izmus | turbó | arborétum

{Telefon}

(+36 34) 480 880

{Search}

{OK}

E-névjegyünk

Az oldal 60 ms alatt készült el. Felhasználó: vendég